Для учнів

 Як стати лідером класу

У кожному колективі існує свій лідер - процвітаючий людина, яка веде за собою всю групу людей. Він уміє задати настрій, розподілити обов'язки, змусити слухати і виконувати вказівки. Лідер має не тільки масу прав, а й обов'язків, адже саме від нього залежить, наскільки успішний буде весь колектив.
Лідери можуть бути формальними є неформальними, формальні -це ті, які перебувають при виконанні «службових обов ’язків». (Вони займають яку-небу дь посаду в класі. ‘Наприклад, староста класу – формальний лідер. Хоча він може виявитися зовсім і не лідером…
Якості, які необхідно розвивати:

           Впевненість у собі
Тільки впевнена у собі і своїх силах людина зможе домогтися всього в житті. 
Але слід розрізняти два поняття: впевненість і самовпевненість. У другому випадку людина не бачить своїх недоліків і мінусів. Вона вважає, що всі винні в її помилках. 
  • Таланти
У кожній людині має бути своя "родзинка", яка стане в нагоді надалі. Це можуть бути різні таланти: вміння співати, танцювати, писати красиві тексти, малювати, фотографувати і т.д. Немає людей, які нічого не можуть робити. Якщо ви не виділяєтеся з натовпу, спробуйте записатися на різні гуртки. І де  найбільше сподобається, там твоє місце. Все погано? Тоді проблема в ліні, яку потрібно викорінювати.
  • Відповідальність
Лідер - це не та людина, яка розсмішить усіх в компанії і спокусить першу красуню в школі. Лідер - людина, яка вміє відповідати за помилки. Така особа ніколи не звинуватить товаришів, якщо саме він розбив скло у класі, і не видасть винуватця, якщо бачив, хто це зробив. Він відповідальний, сміливий, але не безстрашний.
  • Ораторські навички
Як ви думаєте, за ким піде натовп? За людиною, яка багато знає і вміє, але не може пояснити навіть елементарних речей? Існує цілий ряд професій, які вимагають уміння говорити. Адвокати не зможуть довести невинність підсудного, менеджер не змусить клієнта купити непотрібну річ, викладач не навчить уму-розуму студентів. Зверніть увагу: якщо школяр не здатний чітко висловлювати свої думки, то, навіть якщо він все знає, вчитися буде погано. 
  • Адекватне сприйняття критики
Як ми зазвичай почуваємося, коли нас критикують? Ми бентежимося, червоніємо, поводимося так, немов у всьому винні. Часом у деяких з нас опускаються руки, пропадає настрій і бажання працювати далі. Насправді конструктивну критику слід сприймати трохи інакше - як шанс і можливість самовдосконалення.
Старостою можуть призначити за зразкову поведінку, відмінні успіхи в навчанні, лояльність або ще щось. Але лідерські якості в ньому можуть бути відсутніми. Він має силу впливу, тому що так потрібно за посадою. І всі зобов’язані його слухатися. Натомість який-небудь Федя Пупкін, баляндрасник і розбишака, може підняти в «атаку» весь клас. Де неформальний, стихійний лідер, реальний «ватажок» у класі. Однокласникам неважливо, який у нього «чин». Він — авторитет! Він впливає на інших, тому що в нього здібності, а не посади.
Взагалі-то лідерами народжуються. Де природна якість людини — здатність брати на себе відповідальність і вести за собою інших. Але кожному в глибині душі хочеться стати лідером. Чи можна хоч на півкроку наблизитися до лідерства в класі? Звичайно, шанси є. Тільки слід докласти чимало зусиль, щоб обзавестися ореолом лідерства. Які конкретні кроки розпочати? Потрібно знати, якими якостями має володіти лідер і напрацьовувати їх.

5 Правил як стати лідером класу


  1. Лідер не кидає слів на вітер. Він завжди доводить почату справу до краю.
  2. Він упевнений у собі й у своїх учинках. Він великий ентузіаст не просто на словах, а в дії.
  3. Завзятість і цілеспрямованість — супутники справжнього лідера. Труднощі його не лякають, а навпаки, надихають на нові «подвиги».
  4. Лідер самокритичний. Він реально оцінює свої сили та здібності.
  5. Лідер дружелюбний і дипломатичний з усіма.

На замітку для лідера класу

Не переймайся, якщо стовідсотковий лідер із тебе не виходить. Адже не обов’язково бути паровозом і тягти за собою весь клас. Ти можеш стати лідером у якійсь окремій ситуації, сфері, невеликій групі однокласників. І тобі довірятимуть, твоєю думкою дорожитимуть, із тобою радитимуться. І взагалі, краще вже не зраджувати самого себе, якщо лідер із тебе виходить «липовий»…



Як знайти друзів у класі


Із листів школярів: «Мені тринадцятій років. У мене не складаються взаємини з однокласниками. За вдачею я людина добра, люблю своїх однокласників, але мене чомусь не помічають. Мені здається, що я зайва, біла ворона…» «Начебто, в класі до мене ставляться нормально, але товаришувати особливо ніуто не хоче. За те, що я добре знаюся на алгебрі, мене прозвали «Мозок». Даю всім списувати… Мені самотньо…»
 А що, може, спробуєш завести друзів у класі шляхом підкупу? Цукерками-бараночками, а також іншими матеріальними і нематеріальними цінностями! Можна всім списувати давати. А платою будуть добрі стосунки та «дружба». Такі відносини навряд чи можна назвати дружніми. Це найсправжнісінькі маніпуляції: «ти — мені, я — тобі!» Вони, до речі, почасти використовуються в середовищі школярів. Але якщо про них заявлено відкритим текстом — це ще півбіди. Взаємовигідний обмін! Ет, справа-то життєва…
Давай-но підемо іншим шляхом, більш чесним. Для початку постав перед собою запитання: «Чому зі мною не хочуть товаришувати? Що в мені не так?» Це не означає, що «я поганий». Це значить — поміркувати над тим, як мене бачать, сприймають навколишні? Зарозумілість, конфліктність, жадібність, уразливість, облудність, скритність… Неприємний списочок, чи не так? Але ти все-таки перевір себе за ним. Якщо в «чорному списку» ти не знаходиш жодної подібної якості, перевір себе за іншим: незручність, тривожність, непевність. А якщо й тут немає особливих підозр, перестань себе перевіряти! Зрештою, друзів можна знайти й поза школою. Є різні гуртки. Почни пошук друзів із чистої сторінки, і перестань заморочуватися.

ЯК ГОТУВАТИ ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ

1. Активно працюй на уроці: уважно слухай, відповідай на запитання.

2. Став запитання, якщо чогось не зрозумів або з чимось не згодний.

3. Точно й детально записуй, що задано з кожного предмета.

4. Навчися користуватися словниками й довідниками. З'ясовуй значення незнайомих слів, знаходь потрібні факти й пояснення, правила, формули в довідниках.

5. Якщо в тебе є комп'ютер, навчися з його допомогою знаходити потрібну інформацію, робити розрахунки за допомогою електронних таблиць тощо.

6. Якщо матеріал, який подавали на уроці, є для тебе складним, повтори матеріал цього ж дня, навіть якщо наступний урок буде лише через кілька днів.

7. Починаючи виконувати завдання, думай не тільки про те, що треба зробити (тобто про зміст завдання), а й про те, як (за допомогою яких прийомів, засобів) це можна зробити.

8. У разі потреби звертайся по допомогу до дорослого або до однокласників.

9. Починаючи виконувати уроки, відкрий щоденник, подивися, чи всі завдання ти записав.

10. Продумай послідовність виконання завдань з окремих предметів і спробуй визначити, скільки часу тобі знадобиться для виконання кожного завдання.

11. Прибери зі столу все зайве - те, що може відвертати твою увагу. Приготуй те, що потрібно для виконання першого завдання (підручник, зошити, карти, олівці, словники, довідники тощо). Після того як підготуєшся до першого уроку, прибери все й приготуй те, що потрібно для виконання наступного.

12. Між уроками роби перерви.

13. Спочатку спробуй зрозуміти матеріал, а потім його запам'ятати.

14. Перш ніж виконувати письмові завдання, зрозумій і вивчи правила до них.

15. Читаючи параграф підручника, став собі запитання: про що (або про кого) йдеться в цьому тексті тощо.

16. Шукай зв'язок кожного нового поняття, явища, про яке ти дізнаєшся, з тим, що ти вже знаєш. Спів віднось нове з уже відомим. Стеж за тим, щоб це були не випадкові, зовнішні зв'язки, а головні зв'язки за змістом.

17. Якщо матеріал, який треба вивчити, великий за обсягом або складний, розбий його на окремі частини й опрацьовуй кожну частину окремо. Використовуй метод ключових слів.

18. Не залишай підготовку до доповідей, творів, творчих робіт на останній день, адже це потребує багато часу. Готуйся до них заздалегідь, упродовж кількох днів, рівномірно розподіляючи навантаження.

19. Готуючись до усних уроків, використовуй карти, схеми. Вони допоможуть тобі краще зрозуміти й запам'ятати матеріал. До них необхідно звертатися, відповідаючи на уроці. Чим краще ти вмієш користуватися картами, схемами, таблицями, тим вищою буде оцінка.

20. Спробуй у підготовці усних завдань використовувати метод «5 П», розроблений американськими психологами. За даними психологів США, такий метод дає змогу зосередити увагу на найважливішому в тексті й сприяє кращому його запам'ятовуванню.

21. Складай план усної відповіді.

22. Перевіряй себе.


                 Пам'ятай!

Ми найкраще запам'ятовуємо:

• те, чим постійно користуємося;

• те, до чого нам треба буде повернутися (перервані дії);

• те, що нам потрібно;

• те, що ми можемо пов'язати з іншими нашими знаннями й уміннями;

• те, що пов'язано з нашими переживаннями (і приємними, і неприємними).

Метод ключових слів

Ключові слова - найважливіші в кожному абзаці.

Ключове слово має сприяти відтворенню відповідного абзацу. Згадуючи ключові слова, ми одразу згадуємо весь абзац.

Читаючи абзац, вибери для нього одне-два ключових слова. Після вибору ключових слів запиши їх у тій послідовності, яка потрібна для виконання завдання.

До кожного ключового слова постав запитання, що дасть змогу зрозуміти, як воно пов'язане з відповідним розділом тексту. Обміркуй і спробуй зрозуміти цей взаємозв'язок.

   З'єднай два сусідніх ключових слова за допомогою запитань.

Після поєднання кожного ключового слова зі своїм розділом тексту і з наступним ключовим словом утвориться ланцюжок. Запиши цей ланцюжок і спробуй його вивчити . Перекажи текст спираючись на цей ланцюжок.

   Метод 5-П

1-П - Переглянь текст швидко.

2-П - Придумай до нього запитання.

3-П - Познач олівцем найважливіші місця.

4- П - Перекажи текст.

5- П - Переглянь текст повторно.